Om voor jezelf, maar ook voor het bureau waarmee je gaat werken de juiste verwachtingen te creëren, is het belangrijk om een aantal zaken vooraf te bedenken. Zo maak je het voor jezelf duidelijk wat je kunt verwachten qua prijs en kwaliteit, maar ook voor het web bureau zodat je je wens helder kunt overbrengen en zo dus gezamenlijk het beste eind resultaat kunnen krijgen.

Wat wil je bereiken met je website?

De eerste stap die je voor jezelf helder zal moeten hebben is wat je wilt bereiken met je website. Is het puur als een visitekaartje? Wil je blog gaan schrijven? Of ben je op zoek naar een volwaardige webapplicatie met bijvoorbeeld een koppeling met een software die je gebruikt. Dit heeft namelijk flinke invloed op je uiteindelijke prijs van je website.

Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Voor wie is de website bedoeld?
  • Wat verwacht je bezoeker te vinden of te doen?
  • Is de website primair bedoeld om te informeren, te verkopen (webshop) of te entertainen?
  • Moet de website je primaire huisstijl overbrengen? Of is de website onderdeel van een merk en heeft het een andere focus?
  • Wat zijn eventuele concurrenten en wat doen zijn op hun website? Zijn er verbeterpunten die je kunt meenemen?

Dit zijn belangrijke vragen om concreet te maken wanneer je aan de slag gaat met het laten maken van een nieuwe website. Als deze vragen niet helder zijn en je gaat zomaar aan de slag kan dat er voor zorgen dat je straks een website hebt die niet doet wat je eigenlijk zou willen.

Welke functies moet je website hebben?

Nu je weet wat je met je website wilt bereiken, maakt dat de volgende stap een stuk makkelijker. Nu ga je aan de slag om te bedenken welke functies je website moet hebben.

Omdat je nu weet wat je met je website wilt doen, kun je helder maken wat daarvoor nodig is. Om je een beeld te geven waar je kunt starten hebben we 3 voorbeelden voor je gemaakt met aan welke functies je daarbij eventueel zou kunnen denken. Natuurlijk is kan het voor jouw wens anders liggen dan hieronder beschreven, maar gebruik dit als startpunt om vanaf hier verdere stappen te zetten.

Hier volgen een aantal voorbeelden

Je wilt informatie geven over je bedrijf

Niveau: Gemakkelijk

De bedoeling van je website is om informatie te geven over je bedrijf. Je wilt dingen laten zien zoals je wie je bent, wat je doet en wat je gegevens zijn. Hierbij kun je aan de volgende functies denken: openingstijden weergeven, contact informatie, contact formulier, Google Map en wat foto’s van je bedrijf.

Je wilt je bezoeker entertainen

Niveau: Gemiddeld

Je wilt je website gebruiken om je bezoeker te entertainen, door middel van bijvoorbeeld een blog. Een website voor blog kunnen wat complexer worden. Wil je gewoon 1x per maand een artikel schrijven met een categorie, dan is het vrij eenvoudig. Maar wil je een blog met meerdere artikelen per week waarbij er verschillende pagina’s zijn die specifieke categorieën tonen en je kunt filteren op bijvoorbeeld auteur, datum of categorie? Dan is het een complexere website.

Je wilt (digitale) producten verkopen

Niveau: Ingewikkeld

In andere woorden, je gaat een webshop opzetten. Bij een webshop heb je vaak te maken met product pagina’s, welke features heeft je product en wat moet er worden getoond? Hoeveel moet je kunnen filteren of sorteren op producten? Wil je geavanceerde filters zoals je bij Bol.com hebt of wil je alleen kunnen filteren op prijs? Maar bij een webshop komen ook dingen kijken als het koppelen van een payment provider, een directe koppeling met PostNL, verwerking van (gevoelige) persoonsgegevens, mail bevestigingen en een efficiënt betaalproces.

Wat heeft invloed op de prijs van een website?

Nu je een weet wat het doel is van je website en je helder hebt welke functies er in moeten zitten kunnen we gaan kijken naar wat nu eigenlijk een grote of kleine invloed heeft op de prijs.

De functies van je website zijn namelijk niet de enige componenten die invloed kunnen hebben op je prijs.

Functies

De functies die je website heeft hebben deels invloed op de prijs. Logischerwijs zal een webshop meer kosten dan een website met alleen wat korte informatie over je bedrijf. Heb je bij de vorige stap geconcludeerd dat je ingewikkelde features nodig hebt

Design

Een mooie website die in lijn ligt met de huisstijl van je bedrijf is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Ben jij een ondernemer die eigenlijk vooral nog gewoon een logo heeft met een of twee kleuren er bij, dan zal je website niet per se volledig op maat te hoeven worden ontworpen. Maar ben je een bedrijf met een huisstijl waarin logo gebruik, lettertypes, kleurgebruik en visuals gedefinieerd zijn, dan heb je misschien wel een maatwerk ontwerp nodig waarbij een ontwerper aan de slag zal gaan om een passend ontwerp te maken.

Kwaliteit

Dit is een onderdeel wat aan de voorkant vaak lastig te zien is, maar wel (grote) impact kan hebben. Bij kwaliteit moet je denken aan de professionele code, goede snelheden, en technische SEO. Maar daar stopt kwaliteit niet, andere belangrijke factoren waar je op kunt letten is de kwaliteit van het bureau. Hoe is de communicatie, bieden ze support, kunnen ze je website voor je onderhouden en wat zeggen anderen?

Hoe kom je achter deze kwaliteit? Hier zijn een aantal tips:

  • Test de website van het bureau met een tools als GTmetrix.
  • Is het bureau zelf vindbaar op Google?
  • Bieden ze onderhoud en/of hosting voor je website? (check de website)
  • En vergelijk bureaus gewoon eens met elkaar.

GTMetrix resultaat Control F5

Welke prijzen kun je verwachten?

Onderhand heb je een beeld van wat je website moet kunnen en wat voor invloed dat heeft op de uiteindelijke prijs van de website.

Ga je zelf aan de slag met je website, dan kan het natuurlijk relatief goedkoop blijven en kun je voor minder dan €100 al een website maken. Ben je van plan een ontwerper, developer of een bureau in te huren dan ben je vaak meer kwijt, maar mag je ook een hogere kwaliteit verwachten.

Budget (< €500)

Een website onder de €500 zal vaak gezien worden als een ‘budget website’. Hierbij zal er vaak gebruik worden gemaakt van een standaard template wat online aangekocht wordt in combinatie met een page builder, in het geval van WordPress is dat vaak Elementor of WPBakery. Doordat ze gebruik maken van een standaard template en een page builder kunnen ze juist de kosten laag houden. Afhankelijk van de tijd die er aan wordt besteed kan het er uniek uit zien. Maar hierbij kun je wel rekening houden met dat niet alles mogelijk zal zijn.

Budget+ (€500 – €1000)

In deze prijscategorie is het erg afhankelijk door wie je je website laat maken. Bij een freelancer zal je hier ruimte hebben voor kleine maatwerk onderdelen en kun je een website verwachten die er mooi uit zien en technisch prima in elkaar zit. Is dit de prijs die je van een web bureau krijgt, dan kun je een vergelijkbare opzet als bij budget verwachten, maar zal er meer tijd worden besteed aan het design van de website zodat deze beter bij jouw huisstijl past.

Gemiddeld (€1000 – €5000)

Hier kom je in het volgende segment waarbij je wat meer kwaliteit en professionaliteit kunt verwachten. Je website zal hier al eerder gemaakt worden door developers en zal er een maatwerk ontwerp voor jouw website gemaakt kunnen worden. In deze prijscategorie kun je ook meer verwachten in zin van functies die je website heeft. Daarnaast zal er aanzienlijk meer tijd worden besteed aan de snelheid van je website en kwaliteit van de code, zodat je website sneller laad en beter gevonden kan worden.

Volledig maatwerk (€5000+)

Ben je op zoek naar een website die volledig op jouw wensen is afgestemd, er wordt meegedacht aan de strategie en je website vol met maatwerk functies zit. Dan kun je zeker denken aan bedragen van €5000+, dit kan zelfs oplopen tot wel 10 of zelfs 100 duizenden euro’s.

Naast de kosten voor het (laten) maken van een website, zijn er nog een aantal andere kosten waar je aan kunt denken. Want om je website online te zetten moet daar een domeinnaam voor komen en zal je website op een hosting geplaatst moeten worden.

Hieronder volgt een lijstje met kosten die jaarlijks komen kijken bij een website:

Onderdeel Kosten
Domeinnaam €4 – €15 per jaar
Hosting €12 – €400 per jaar
SSL Certificaat €0 – €200 per jaar

Welke prijzen hanteert Control F5

Bij Control F5 maken we websites die voldoen aan de kwaliteit van een volledige maatwerk website, maar die een fractie van de prijs kosten. Hoe we dat doen? Door jaren ervaring in het ontwikkelen van volledige maatwerk websites hebben we een aanbod kunnen ontwikkelen wat voldoet aan de hoogste kwaliteit en in combinatie met onze efficiënte werkwijze al binnen een aantal weken kan worden opgeleverd. En natuurlijk sta jij als klant daarbij voorop en volgens onze bestaande klanten doen we dat goed!

Extra diensten

  • Icoon voor hosting

    Website hosting

    Webhosting is eigenlijk áltijd nodig als je een website wilt hebben. Zo’n hosting schaf je aan bij een hostingpartij, zij zorgen er dan voor dat de server waar jouw website op staat altijd blijft werken en voeren ze updates uit zodat de server veilig blijft.

  • Icoon voor Updates

    Website onderhoud

    Er kan altijd was mis gaan met je website, een foutieve update, de hostingpartij die een server fout maakt of een hacker die ongevraagd je website binnenkomt. Om dit te voorkomen is het goed om je website te onderhouden en regelmatig updates door te voeren en je website te updaten.

  • Icoon voor support

    Ondersteuning

    Wanneer je een website hebt kan het voorkomen dat je ergens tegen aan loopt waar je gewoon niet uit komt. Dan kun je online gaan Googelen en proberen te vinden of andere je probleem ook hebben gehad en al hebben opgelost, maar dat is niet altijd hetzelfde als jouw probleem. Daarom kun je vaak bij webbureaus support ontvangen op je website. Zo heb je altijd een punt waar je naartoe kan met je vragen.