WordPress SEO optimaliseren

In dit artikel leggen we je uit hoe je beginnen met WordPress SEO optimaliseren op jouw (nieuwe) website. Hiervoor maken we gebruik van de populaire WordPress plug-in, Yoast SEO.

Geschreven door Sander | 6 april 2020 | Tips & tricks

Geweldig idee! Een nieuwe website, een vers begin. Maar nu de bezoeker nog op je website zien te krijgen. Je wilt gevonden worden! Maar hoe dan? Hoe begin je aan SEO? Hoe werk SEO op een nieuwe site?

In dit artikel leg ik je alles uit wat je moet weten om je SEO up-and-running te krijgen met jouw nieuwe website.

Snel naar:
Stap 1: Yoast SEO installeren
Stap 2: Je website aanmelden bij Google
Stap 3: Zorg dat je het juiste publiek aanspreekt
Stap 4: Wees geduldig
Stap 5: Interne en externe links
Stap 6: Je teksten schrijven
Stap 7: Maak jezelf zichtbaar!
Begrippen

Hoe begin je nou met je SEO?

Je hebt een nieuwe site en je wilt gevonden om je product of service te promoten aan de rest van de wereld. Maar hoe doe je dit? Welke stappen moet je zetten om gevonden te worden?

Stap 1: YoastSEO instelleren

Onze WordPress SEO optimaliseren begint met een plek maken waar we deze teksten kunnen gaan invoeren op onze website. Dit doen we aan de hand van de meeste gebruikte WordPress plug-in voor SEO, Yoast SEO. Yoast SEO bied 2 versies van de plug-in, de betaalde en de gratis variant.

In dit artikel maken we gebruik van de gratis variant, omdat wij van mening zijn dat deze versie voor velen al meer dan voldoende is om gevonden te worden.
Door deze plug-in te installeren nemen ze gelijk al wat onderdelen van je website onderhanden voor je, zonder dat je daar wat voor hoeft te doen. Handig he?!

WordPress SEO Optimaliseren met Yoast SEO

Stap 2: Je website aanmelden bij Google

Wanneer je net een nieuwe website hebt live gezet, weet Google natuurlijk nog niet dat je website bestaat. Dus dan zal het ook erg lastig worden om gevonden te worden. Hoe lossen we dat op? We gaan Google simpelweg vertellen dat we een nieuwe website hebben en dat deze gevonden moet worden. Hiervoor gebruiken we Google Search Console. Hier kun je je website zogenaamd ‘aanmelden’, zodat Google weet dat je website bestaat en deze moet worden meegenomen in de zoekresultaten. Wanneer je een website bij ons hebt laten maken, zullen wij er al voor zorgen dat YoastSEO geïnstalleerd is en de website bij livegang wordt aangemeld bij Google.

Mocht je je website nou niet bij ons hebben laten maken, maar toch hulp willen bij het instellen van deze stappen? Neem dan contact op en dan kunnen we je bij deze stappen helpen.

Stap 3: Zorg dat je het juiste publiek aanspreekt

Wanneer je begint met je website optimaliseren voor SEO is het belangrijk dat je een paar dingen vast stelt. Wie zijn je bezoekers? Welke termen gebruiken ze? Waar zoeken ze naar? Wat is het uiteindelijke doel van je bezoekers? Ga deze vragen na en probeer zo veel mogelijk informatie te krijgen over de bezoekers en waar ze naar zoeken. Hoe meer je namelijk weet over je bezoeker en waar ze naar zoeken, des te beter dat je je teksten kunt optimaliseren voor ze.

Nou kan ik me voorstellen dat je niet helemaal precies weet hoe je dit aanpakt. Binnen de SEO-wereld noemt men dit onderdeel ook de ‘keyword onderzoek’. Het is belangrijk dat je voldoende tijd spendeert aan dit onderdeel, zodat je zeker hebt waar je bezoekers naar op zoek zijn en je de juiste bezoekers target. Zodra je dit onderzoek hebt gedaan, zul je een lijst hebben van zoekwoorden die passen bij je bezoeker die je vervolgens gaat verwerken in je teksten. Maar om je niet helemaal in het onbekende te laten tasten bestaan er gelukkig tools die je hierbij kunnen helpen.
Enkele tools zijn:

WordPress SEO optimaliseren met Google Trends

Dit is maar het topje van de ijsberg, er zijn nog genoeg andere tools die je kunt gebruiken voor je keyword* onderzoek, betaald en gratis. Naarmate je meer tijd gaat spenderen aan dit onderdeel zul je wellicht een andere tool vinden die voor jou net beter werkt. En dat is prima!

Stap 4: Wees geduldig

Een nieuwe site hoog in Google laten scoren kost tijd. In het begin zul je namelijk een hele hoop concurrentie hebben van oudere sites die bij wijze van al een naam hebben opgebouwd in Google, vaker gevonden worden en dus eerder bovenaan zullen komen te staan. Daarnaast hebben deze sites vaak al meerdere zogenoemde ‘backlinks’. Dit wil zeggen dat er al meerdere sites zijn die een link hebben gemaakt naar die site toe. Hoe meer backlinks* je hebt, hoe beter je vaak gevonden wordt.

Als je begint met zoekwoorden plaatsten, begin dan met langere en meer specifieke zoekwoorden. Deze zoek woorden hebben over het algemeen minder concurrentie en zul je daar eerder op gevonden worden. Naar mate je hierop steeds beter gevonden wordt, kun je gaan experimenteren met populairdere zoekwoorden die meer concurrentie hebben.

Stap 5: Interne en externe links

Zoals we hiervoor al vertelden volgt Google links die op pagina’s worden geplaatst. Dit geldt dus ook voor jouw eigen site. Wanneer Google jouw pagina gevonden heeft, zal het ook alle links die op jouw pagina staan volgen en die pagina’s vervolgens ook gaan indexeren. Dus wanneer jij een tekst op een pagina schrijft, zorg er dan ook voor dat wanneer je verwijst naar een andere pagina of website, je hier ook een link aan toevoegt. Dit betekent eigenlijk dat wanneer wij zouden vertellen: wij bouwen WordPress websites lees hier meer over onze werkwijze. We hier dus ook een link aan toevoegen die daadwerkelijk linkt naar deze pagina.

Wanneer je begint met je nieuwe site is de kans groot dat je nog niet zo veel pagina’s en content op de website hebt staan. Daarom is het hier extra belangrijk dat je aandacht besteed aan de pagina’s waar je op gevonden wilt worden. Zorg er voor dat deze pagina’s het vaakst terug komen in je teksten, zodat Google snapt “Hey, hier zullen ze waarschijnlijk op gevonden willen worden”.

Stap 6: Je teksten schrijven

Nu komt het belangrijkste punt, je content! Een website zonder je content is natuurlijk niks. Hier gaan we alle kennis die we hierboven hebben opgedaan gebruiken om de meest optimale tekst te schrijven voor jouw pagina. Als het goed is, heb je nu een lijst van keywords waar je op gevonden wilt worden, weet je waar je bezoeker naar opzoek is en welke pagina’s op je website het belangrijkst voor je zijn. Gelukkig hebben we nog een bonus voor je, want die YoastSEO plug-in die we hebben geïnstalleerd helpt je bij het schrijven van de juiste teksten doormiddel van hun ‘content analysis tool’. Deze vind je onderaan je pagina en geeft je aan de hand van de tekst die je hebt geschreven tips over leesbaarheid en of je de juiste SEO-tools gebruikt.

Zorg dat je dus dat je de keywords die je gekozen hebt, laat terugkomen in je intro teksten, titels en conclusie. Wanneer je je gehele tekst hebt geschreven voeg je deze keywords ook nog toe aan je meta tags* voor Yoast SEO.

WordPress SEO optimaliseren met Metatags

Stap 7: Maak jezelf zichtbaar!

Nu je je bezoeker kent, weet wat ze willen, je teksten er op gebaseerd hebt en je website aangemeld is bij Google is kunnen we nu nog maar 1 ding doen. Je pagina promoten! De makkelijkste manier om te dit doen is door je pagina te delen op alle mogelijke plekken, zo genereer je ook direct backlinks naar je website. Deel je website dus op Facebook, Twitter, LinkedIn, WhatsApp en alle andere plaatsen die je maar kunt bedenken, zodat er zo veel mogelijk verkeer naar jouw website komt.

Een andere tip kan zijn door onderaan je artikel een simpele Call to action te plaatsen met de vraag of de lezer van je artikel het ook wilt delen op zijn of haar favoriete platform om zo nog meer populariteit te genereren.

En nu dan?

Nu wachten we. We hebben de teksten van je pagina volledig geoptimaliseerd voor SEO en nu zullen we moeten wachten tot we resultaten hebben en kijken of het aanslaat. Het zou natuurlijk fijn zijn om dit te kunnen meten, en zien of dat wat we gemaakt hebben ook daadwerkelijk gevonden wordt. Dit kunnen we doen doormiddel van Google Analytics. Hiervoor plaats je een ‘trackingscode’ op je website, waarmee je kunt meten waar je bezoeker vandaag komt, wat het gedrag op je website is en hoe lang ze op je pagina blijven.

Heb je hulp nodig bij het instellen hiervan? Daar kunnen we je bij helpen, neem contact op en dan kunnen we kijken wat er voor je kunnen betekenen!

Begrippen

Als je helemaal nieuw bent in de wereld van SEO kunnen sommige begrippen in dit artikel misschien onduidelijk of helemaal onbekend zijn. Daarom hebben we hieronder een lijstje voor je gemaakt met een korte omschrijving voor deze begrippen:

  • Backlink(s)
    Een backlink is een link van een andere website die naar jouw website verwijst. Deze links zijn belangrijk voor Google, omdat ze ze kunnen bepalen hoe populair jouw website is. Hoe meer backlinks je hebt, hoe bekender jou w website dus is en je dus hoger in de resultaten van Google zal komen te staan.
  • Keyword
    Een keyword is een ander woord voor ‘zoekwoord’. Dit zijn de woorden die mensen gebruiken om te zoeken in een zoekmachine zoals Google.
  • Metatags
    Metatags zijn stukjes omschrijvende tekst die omschrijven wat een pagina inhoud. Deze tags zijn niet zichtbaar voor de bezoeker van je pagina, maar worden gebruikt voor zoekmachines om in het kort je pagina te kunnen omschrijven. Dit zijn te korte teksten die je in de zoekresultaten op bijvoorbeeld Google ziet.

Heb je vragen of wil je meer weten over SEO?

Bel mij terug

Bedankt voor je interesse!
Je kunt hier je gegevens invullen, dan bellen wij je zo spoedig mogelijk terug.
Of bel ons op 085 06 60 979.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.