Je hebt er wellicht wel eens van structured data, Schema.org en JSON-LD gehoord. Misschien heb je ook mee gekregen dat het steeds belangrijker is om dit toe te voegen aan je website. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? En wat voor effect heeft het op je website? Hoe dit allemaal zit, vertellen we je op deze pagina.
Wat is structured data?
Stuctured data is een manier om de content op je pagina te omschrijven zodat zoekmachines dit kunnen begrijpen. Om dit te doen heb je een bepaalde taal nodig die de zoekmachines zoals Google begrijpen. De taal die veel van de zoekmachines gebruiken is Schema.org. Deze schrijfwijze zorgt er voor dat de content op je pagina zo geformatteerd worden zodat de zoekmachine het gemakkelijk kan verwerken.
Stel je voor, je hebt veelgestelde vragen op je website staan. Wanneer je strucutred data toevoegt aan je website, kan je zoekresultaat veranderen. Deze zal namelijk veel “rijker” worden, deze resultaten worden in het Engels rich results genoemd. Het zorgt er voor dat het resultaat, in tegenstelling tot een ‘standaard’ zoekresultaat, al direct de vragen (en antwoorden) kan weergeven. Zo kan een rich result er uit zien:
Een voorbeeld van een “rich result” met gebruik van structured data