Ondertussen hebben we ze allemaal wel eens gezien ‘Stories’ of verhalen. Snapchat, Instagram, Facebook en zelf op LinkedIn wordt er gebruik van gemaakt. Een groot succes, zo zou je het wel mogen noemen onderhand. Dus, sinds kort is ook Google van de partij met Web Stories!

Maar Google zou Google niet zijn als ze er niet een eigen twist aan zouden geven, dus in tegenstelling tot andere aanbieders, verloopt een Story op Google niet. Daarnaast dragen de Stories ook nog eens bij aan de vindbaarheid van je website.

Wat zijn Web Stories?

De beste vergelijking is met die van Instagram. Hier kun je namelijk veel interacties toevoegen aan een Story.

Het zijn namelijk een soort slideshows die je gehele scherm bedekken met afbeeldingen, tekst en/of video’s. Klik je aan de zijkant, dan ga je door naar het volgende verhaal of terug naar het vorige verhaal. Maar in tegenstelling tot die van Instagram en Facebook, verdwijnen de Web Stories niet!

Maak je een goede, informatieve story dan kun je maar zo bovenaan in de zoekresultaten terecht komen. Want deze Web Stories kunnen de SEO van je website namelijk best helpen!

Waar worden Web Stories gebruikt?

Web Stories die je op je website plaatst zijn indexeerbaar en worden dus in de zoekresultaten van Google getoont. Maar ook bij Google Afbeeldingen en bijvoorbeeld Google Discover. Eigenlijk overal waar Google je resultaten kan tonen, zullen ze (indien beschikbaar) te vinden zijn.

Voordelen van Web Stories

Alles leuk en aardig met die Web Stories, maar waarom zou je ze inzetten?

Meer dan de helft van alle internet gebruikers surft op hun mobiele telefoon, dus is het niet gek dat steeds meer content ‘mobile first’ wordt. De Google Web Stories zijn volledig gericht op de mobiele gebruikers.

Net zoals bij Instagram zijn de verhalen verticaal opgesteld en openen ze in volledig scherm. Daarnaast werken ze aan de hand van AMP (Accelerated Mobile Pages) waardoor ze heel snel kunnen laden op mobiele telefoons.

Een paar voordelen in het kort:

  1. Web Stories kunnen je SEO positie verbeteren;
  2. Gebruikers kunnen makkelijker jouw content consumeren;
  3. Doordat ze visueel en interactief zijn, blijven ze beter hangen bij je publiek;
  4. Ze staan op jouw website, hierdoor kan het op meerdere platformen gebruikt worden;
  5. Je kunt verhalen simpel en makkelijk overbrengen naar je doelgroep.

Zijn Web Stories al beschikbaar in Nederland?

Momenteel zien we ze nog niet echt verschijnen in Nederland, maar zoals met de meeste nieuwe features duurt het even voordat deze voor iedereen ter wereld beschikbaar zijn. Vaak beginnen ze met uitrollen in bijvoorbeeld Amerika, India en Brazilië.

Ondanks dat ze wellicht nog niet echt te vinden zijn in Nederland, betekend dit niet dat je hier ook geen gebruik van kunt maken. In tegendeel! Google biedt namelijk een plugin voor WordPress aan waarbij je gemakkelijk stories kunt maken vanuit de achterkant van WordPress zelf!

Benieuwd hoe zo’n Web Story er uit kan komen te zien? Hierbij een voorbeeld van de BBC.

Web Stories WordPress plugin van Google

Web Stories WordPress plugin van Google (bron: WordPress plugins)

Aan de slag

Google heeft het voor ons als WordPress gebruikers erg gemakkelijk gemaakt om gebruik te maken van Web Stories. Je kunt namelijk de WordPress plugin downloaden voor een volledige interface in je WordPress back-end waar je stories kunt maken.

Ohja, ook goed om te weten, de plugin heeft geen effect op de laadtijd van je website!

Gebruik je geen WordPress website, dan kun je je webbouwer verwijzen naar de website van AMP.

Conclusie

Web Stories zijn een toffe nieuwe feature die er aan komt en waar je je met gemak op kunt voorbereiden.

Heb jij ze al ergens voorbij zien komen? Stuur ons een berichtje en laat het ons weten! We zijn benieuwd waar je ze vindt!