Optimalisatie, optimaliseren en beter maken… het is iets waar je als website eigenaar vaak mee bezig bent om uiteindelijk meer bezoekers op je website te krijgen én dus meer klanten te krijgen.

Maar soms zie je door de bomen het bos even niet meer en vraag je je af wat je nu nog meer kunt doen op je website te verbeteren? Daarom hebben we een artikel voor je geschreven waarin je je website in 10 snelle stappen kunt verbeteren.

Dit zijn de 10 tips om je website te verbeteren

Tip 1: Optimaliseer je afbeeldingen

Een trage website is killing voor bezoekers. Als je website er gemiddeld langer over doet dan 3 seconden om te laden, is 40% van je bezoekers alweer weg. (aiii!) Kortom, heb je een trage website, dan jaag je je klanten weg en dat is vast niet wat je wilt!

Een goed begin punt hiervoor is het optimaliseren van je afbeeldingen. Hieronder een aantal eerste stappen:

  • Zorg voor het juiste formaat afbeeldingen – verklein grote afbeeldingen tot het juiste formaat van waar je ze gebruikt.
  • Stel het laden van afbeeldingen die nog niet zichtbaar zijn uit – Zorg dat je afbeeldingen pas worden ingeladen wanneer het nodig is. Dit kun je doen door lazyloading in te schakelen.
  • Gebruik moderne indelingen voor afbeeldingen – Converteer je afbeeldingen van JPEG’s/PNG’s naar het nieuwe WebP formaat. Dit kun je doen met plugins zoals Smush en Imagify.
  • Exporteer je afbeeldingen op de juiste manier – Door je afbeeldingen uit Photoshop bijvoorbeeld te exporteren voor web, zorg je er voor dat er geen overbodige data in je afbeeldingen staat wat ze onnodig groot maken. Een andere handige tool hiervoor is TinyPNG.

Afbeelding optimalisaties voor je website

Tip 2: Verminder het aantal externe scripts

YouTube, Hotjar, Facebook, Google Analytics en meer. Allemaal handige tools om je website te meten en je gebruikerservaring te verbeteren. Maar het heeft helaas ook een keerzijde. Je website wordt er traag van, omdat al die scripts moeten worden ingeladen wanneer iemand je website bezoekt.

Het gebruik van deze scripts is natuurlijk niet verboden, maar wees er van op de hoogte dat het invloed kan hebben op de performance van je website.

Tip 3: Gebruik tekst in plaats van afbeeldingen

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat tekst sneller is dan afbeeldingen. En voordat er verwarring ontstaat, blijf zeker afbeeldingen gebruiken op je website, graag zelfs!

Maar gebruik ze met mate. Je wilt namelijk geen artikel hebben waar 80% uit afbeeldingen bestaat. Je website wordt er trager van én het werkt niet echt mee voor je SEO. De teksten in je afbeeldingen zoals bijvoorbeeld grafieken of statistieken kunnen namelijk niet geïndexeerd worden door Google.

Zoals hieronder hebben we in ons artikel over wat WordPress is statistieken neergezet. Hadden we deze als afbeelding geplaatst zou het lastig worden deze aan te passen én zouden ze niet door Google geïndexeerd worden.

Gebruik tekst in plaats van afbeeldingen

Kortom, bestaat je afbeelding vooral uit tekst? Kijk dan eens of je de tekst uit die afbeelding direct op je pagina kunt plaatsen. Dit scheelt in laadtijd en kan ook nog eens voor je SEO helpen.

Tip 4: Gebruik een CDN

Het gebruik van een Content Delivery Network, of CDN, kan je website flink versnellen.

In een notendop hoe het werk, wanneer je website op een server in Amsterdam staat en iemand bezoekt je website uit Sydney moet de data van Amsterdam helemaal naar Sydney gestuurd worden.

Met een CDN kun je er voor zorgen dat er een gecachte variant van je website op een server in Sydney staat. Hierdoor is de afstand die de data moet afleggen aanzienlijk korter waardoor je website daar dus een stuk sneller laadt.

Een ander voordeel is dat wanneer jouw hosting provider een storing heeft waardoor je website het niet meer doet, een CDN de gecachte versie van jouw website kan laten zien waardoor je in feite dus geen downtime hebt!

Cloudflare graphic over een CDN

Afbeelding van Cloudflare

Tip 5: Maak gebruik van caching

Cache is in feite een stukje tijdelijk opgeslagen data wat snel geladen kan worden. Normaal gesproken moet een server op zoek gaan naar de data die je website opvraagt en dat kan even duren.

Caching lost dit probleem op door data die veel opgevraagd wordt op te slaan in het tijdelijke geheugen van de server. Hierdoor kan het dus snel geladen worden. Je kunt het vergelijken met een snelkoppeling op je bureaublad in plaats van in je computer te gaan zoeken naar het bestand, staat het al klaar op je bureaublad en kun je het direct openen.

Door caching te gebruiken kun je je webhosting minder onder druk zet waardoor je website sneller laadt. Goed ingestelde caching voor je website kan de snelheid en prestaties van je WordPress website verbeteren.

Kapotte links kunnen de gebruikerservaring van je bezoekers beïnvloeden en kunnen ook een negatieve invloed op je SEO hebben.

Een kapotte link, ook wel bekend als een dode link, is een link op een pagina die niet meer bereikbaar is of toegankelijk is voor een bezoeker.

Er zijn verschillende redenen waarom een dode link ontstaat.

  • De pagina is verplaatst naar een andere URL — je kunt hiervoor een 301 redirect aanmaken
  • De URL bevat een typfout waardoor het bestand of de pagina niet gevonden kan worden
  • De externe website is niet meer beschikbaar — bijvoorbeeld omdat ze een nieuwe domeinnaam hebben of gestopt zijn

Meestal laat een webserver zien waarom het een dode link is door een zogenaamde response code. Is het jouw website? Dan kun je dit gebruiken om je links te repareren.

  • 404 Pagina niet gevonden — Deze hebben we allemaal wel eens gezien en betekend dat de pagina of het bestand niet (meer) op de server bestaat.
  • 400 Bad Request — Geeft aan dat de aanvraag niet verwerkt kon worden omdat de server de URL niet snapt.

En zo heb je er nog een stuk meer hoe een server kan reageren op een dode link.

Control F5 404 pagina

Ja en nee. Dode links hebben niet zo zeer effect op je algehele SEO, maar kunnen wel impact hebben op je Google Zoekresultaten. Google gebruikt dode links namelijk als indicatie of een website actief bijgehouden wordt en wanneer je dus veel dode links hebt, kan dat bij Google de indruk wekken dat je site niet meer up-to-date is.

Tip 7: Vul je meta teksten in

Als je je meta teksten zoals meta titel en meta beschrijving nog niet hebt ingevuld, mis je de kans om een pakkende introductie van je pagina of artikel in de zoekmachines weer te geven.

Goede beschrijvingen van je pagina kunnen er voor zorgen dat je hoger in de Google Zoekresultaten wordt weergegeven.

Control F5 Zoekresultaat

Met WordPress kun je dit gemakkelijk oplossen door het gebruik van een plugin zoals YoastSEO. Hiermee kun je voor iedere pagina unieke meta teksten schrijven, zodat zoekmachines en mensen sneller begrijpen waar je pagina over gaat.

Wanneer je zo’n meta tekst gaan invullen is het goed om rekening te houden met de keywords die belangrijk zijn voor je pagina. Gaat je pagina bijvoorbeeld over conversies, dat is het goed dat in je titel én omschrijving te vermelden.

Tip 8: Houd je website up-to-date

Het up-to-date houden van je website is een essentieel onderdeel wat onbewust toch vaak achterwegen gelaten wordt.

Je website is continu in ontwikkeling en je bent altijd bezig met het aanpassen en optimaliseren van je website om er zeker van te zijn dat het doet wat het moet doen, namelijk meer klanten trekken.

Maar punten die vaak achterwegen gelaten worden zijn:

  • Back-ups maken van je website — Zo voorkom je dat je plotseling door een storing je hele website verliest.
  • Het updaten van WordPress, je thema en plugins — Laat je dit verwateren dan loop je kans op beveiligings-risico’s waar natuurlijk niemand op zit te wachten.
  • Het controleren van je formulieren — Komen de inzendingen van je formulieren nog wel in je mail terecht? Zonde als je daardoor een gouden lead misloopt!
  • Verwijder of vervang verlaten plugins — Plugins die niet meer bijgehouden worden, kunnen voor beveiligingslekken zorgen in je website.
  • Statistieken bijwerken — Heb je artikelen of pagina’s waar je bepaalde statistieken vermeld, controleer ze dan eens in de zoveel tijd om te kijken of het nog actueel is. Zo kun je een oud stuk content, een nieuwe boost geven.
  • Controleer slecht presterende pagina’s — Verbeter slecht presterende pagina’s of verwijder ze als ze niet meer relevant zijn.

WordPress updates

Tip 9: Gebruik opvallende CTA’s (call to actions)

Wat moet je met een hele hoop verkeer op je website, als er vrijwel niemand daadwerkelijk actie onderneemt om klant te worden, je e-book download of je product koopt. Het ‘gewoon’ plaatsen van tekst op je website is niet voldoende.

Wanneer je bezoeker je website bezoekt moet gelijk duidelijk zijn waar je pagina over gaat en wat je van ze verwacht. Gebruik dus ook een duidelijke CTA.

Een knop met ‘Klik hier om verder te gaan’ zal een stuk slechter werken dan een knop met ‘Vraag je gratis e-book aan’. Andere factoren die een rol kunnen spelen bij een goede CTA kunnen zijn:

  • Kleur — Een CTA moet opvallen, gebruik dus een kleur die er op je pagina uit springt.
  • Formaat — Ook formaat heeft invloed op de opvallendheid van je CTA.
  • Locatie — Zorg dat je CTA op belangrijke punten zichtbaar is. En gebruik ze niet te veel.

Welke knop zal beter werken

Tip 10: Laat een professional naar je website kijken

Heb je al deze tips geprobeerd, maar ben je eigenlijk nog steeds niet tevreden met de prestaties van je WordPress website? Laat dan een WordPress professional eens naar je website kijken.

Ben je tevreden met de snelheid en het uiterlijk van je website, heb je veel verkeer maar converteert er nog steeds vrijwel niemand? Laat dan een conversie specialist eens naar je website kijken. Zij hebben vaak een goed oog voor hoe gebruikers naar je website kijken.