Hoe je bezoeker jouw website ervaart wil je natuurlijk zo goed mogelijk hebben. Je wilt er altijd voor zorgen dat je bezoeker zonder enige moeite door jouw site kan navigeren.

Rond mei 2021 rolt Google een update uit voor hun zoek algoritme waarin de Core Web Vitals onderdeel worden van de scores die ze geven aan jouw website.

De Web Vitals, zoals ze die noemen, bestaan uit 3 onderdelen: LCP, FID en CLS. Deze 3 scores bij elkaar zorgen voor een score die naast de bestaande factoren wordt toegevoegd.

Momenteel bestaan de factoren uit: mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS-beveiliging en opdringerige interstitiële richtlijnen.

Dit zijn de bestaande factoren waar Google op scoort

Mobielvriendelijkheid

Dit is een update die in april 2015 is uitgerold en kijkt naar de gebruiksvriendelijkheid van je website op mobiele apparaten (denk aan je telefoon en tablet).

Veilig browsen

Deze factor kijkt naar de veiligheid van je pagina. Zo kijken zo of er geen gekke, misleidende of schadelijke informatie op je pagina staat.

HTTPS

Deze factor checkt simpelweg of je website over HTTPS de bereiken is en dus veilig is voor bezoekers. Om er voor te zorgen dat je gebruik maakt van HTTPS in plaat van HTTP, zul je een SSL-Certificaat moeten hebben.

Geen opdringerige interstitiële

Deze factor checkt of er geen elementen zijn die belangrijke informatie op je website verbergen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een pop-up op je website hebt staat die direct midden in het scherm zichtbaar is en dus je content verbergt.

Dit zijn de nieuwe Core Web Vitals van Google

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP) scoort je website op de laadtijd zoals een bezoeker van je website deze zou ervaren. Hierbij gaat het dan voornamelijk om het grootste content element zichtbaar op het moment dat je website geladen wordt.

Het idee hierbij is om een beeld te krijgen bij hoe snel een gebruiker je website te zien krijgt. Andere scores letten vaak meer op technische aspecten, zoals hoe snel een bepaalde URL laadt. Maar de Largest Contentful Paint (LCP) en andere Web Vitals draaien volledig om hoe de gebruiker je website ervaart.

Voor de beste gebruikers ervaring, zul je je LCP score onder de 2.5 seconden moeten houden.

Largest Contentful Paint

Bron Web.dev

First Input Delay (FID)

First Input Delay (FID) scoort op de tijd totdat je website interactief wordt voor je bezoeker. Dus dat houdt bijvoorbeeld in, de tijd tussen wanneer je bezoeker op een link klikt en je website hier daadwerkelijk op reageert.

De maximale input delay is 100ms om hier een ‘goed’ op te scoren. Scoor je tussen de 100ms en 300ms dan is het oké, maar zijn er verbeteringen mogelijk en scoor je hoger dan 300ms dan moet je je website eens flink onder handen nemen.

First Input Delay

Bron Web.dev

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) scoort je website op onverwachte visuele layout veranderingen die er op je pagina plaatsvinden. Denk hierbij aan een actie balk die ineens verschijnt na een paar seconden waarbij je gehele content iets omlaag schuift. Dit zijn veranderingen die je wilt voorkomen omdat dit de bezoeker kan irriteren en dus veroorzaken dat ze je website snel weer verlaten.

Om je bezoeker de beste ervaring te geven op je website zul je je CLS score onder de 0.1 moeten houden.

Cumulative Layout Shift

Bron Web.dev

Waarom zijn de Core Web Vitals belangrijk?

De Core Web Vitals helpen je met het inzichtelijk maken van hoe bezoekers je website ervaren. Daardoor kun je knelpunten en verbeterpunten opsporen, deze verbeteren en zo de ervaring op jouw website optimaliseren.

Google werkt al jaren aan verschillende tools om webmasters te helpen hun website beter te begrijpen en te verbeteren. Maar veel hiervan is jargon, waardoor het soms lastig kan zijn dit te begrijpen en al helemaal om er daadwerkelijk wat mee te doen.

Met de Core Web Vitals willen ze hier verandering in brengen door de kwaliteit van een website óók inzichtelijk te maken voor mensen die minder technisch zijn aangelegd.

Wanneer is de uitrol van de Core Web Vitals?

Zover we weten zal dit ergens rond mei 2021 zijn, maar hierbij is geen exacte datum genoemd. Het kan zijn dat Google dit, naar mate mei nadert, laat weten via hun blog.

Wel kun jij er alvast voor zorgen dat je jouw website voorbereid voor de update. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Waar vind ik mijn Core Web Vitals score?

Om er voor te zorgen dat je de juiste scores hebt voor de Web Vitals update, zul je je website moeten testen. Hierbij kan het slim zijn je meest bezochte pagina’s eerst te testen zodat je er zeker van bent dat die pagina’s aan de eisen voldoen.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om je huidige score te meten en dus straks het verschil te bekijken.

Hoe verbeter ik mijn Core Web Vitals?

Belangrijkste pagina’s eerst

Ga je aan de slag met het verbeten van je website? Dan is het slim om te starten met de pagina’s die het meest bezocht worden. Welke dit zijn kun je inzien via bijvoorbeeld Google Analytics of een andere tracking tool. Maak je geen gebruik van een tracking tool, dan zijn je homepagina, conversiepagina(s) en contactpagina een goed punt om te beginnen.

Zorg voor visuele stabiliteit

Wat gebeurt er als je je pagina laadt? Verschuiven er dingen? Probeer hier eens goed op te letten door bijvoorbeeld vaak achter elkaar je pagina te herladen. Gebruik een incognito venster hiervoor om eventuele cache te vermijden van je eerdere bezoeken.

Zie je dingen verschuiven? Dan is dit een punt waar je aan zal moeten werken.

Gebruik een CDN

Een CDN, of Content Delivery Network, kan er voor zorgen dat je pagina sneller laadt voor je bezoekers. Wat het namelijk doet is de content van jouw website (teksten, afbeeldingen, CSS en JavaScript) opslaan (cachen) op verschillende servers over de wereld.

Wanneer jouw bezoeker dan je website bezoekt, zal de CDN de dichtstbijzijnde server bij je bezoeker gebruiken om de content aan ze te leveren. Zo hoeft de data minder ver te reizen en laadt jouw website dus sneller.

Voorbeelden van een CDN zijn: Cloudflare, Google Cloud CDN en Amazon CloudFront.

CDN Uitgelegd

Houd je performance in de gaten

Op de hoogte blijven van hoe je website presteert zorgt er voor dat je weet wanneer je ergens moet ingrijpen. Dit kan handmatig, maar dat is natuurlijk niet heel efficiënt. Of door middel van een tool.

Google Search Console

Bron Web.dev

In je Search Console van Google krijg je een rapport te zien van hoe jouw site scoort in loop van de tijd en eventuele pagina’s die verbetering nodig hebben.

Huur een professional in

Wil je er echt niet mee aan de slag of klinkt het allemaal toch te overweldigend? Dan kun je natuurlijk altijd nog een professional inschakelen. Zij kunnen een rapport van je website maken om te kijken waar verbeterpunten liggen en op basis daarvan een advies geven. En sommige gevallen kun je diezelfde partij ook vragen de verbeteringen op jouw site door te voeren.

Conclusie

De Core Web Vitals update van het Google zoekalgoritme zal na verwachting ergens rond mei 2021 worden ingevoerd. Hierbij zal de manier waarop je website scoort in Google worden veranderd wat eventueel een impact kan hebben op je positie in de zoekresultaten.

Is jouw website niet klaar voor de update wanneer deze wordt uitgerold? Dan hoef je nog steeds niet bang te zijn dat je direct al je posities verliest. Hoewel de update je score in Google kan beïnvloeden, blijft relevante content nog steeds een belangrijke danwel de factor voor je vindbaarheid.